Każda zmiana może budzić obawy, które mniej lub bardziej skutecznie mogą odwodzić nas od podjęcia decyzji. Obawy te mogą wynikać z wcześniejszych doświadczeń, opowieści innych osób czy też obiegowych opinii albo informacji z mediów.

Ich siła oddziaływania zależy od wielu czynników, ale przyznam, że w mojej pracy dość często się z nimi spotykam, zwłaszcza gdy rozmawiam z nowymi klientami, a szczególnie tymi, którzy jeszcze nie współpracowali z brokerem.

Obaw tych słyszałem już wiele i większość z nich wpisuje się w pięć ogólnych typów, które poniżej przedstawię i podzielę się z Tobą moimi spostrzeżeniami na ten temat. Ufam, że pozwolą Ci one spojrzeć na temat w bardziej obiektywny sposób i być może przybliżą Cię do podjęcia decyzji o tym komu powierzyć sprawy ubezpieczeniowe Twojej firmy.

Poniżej zamieszczam 5 najczęściej pojawiających się obaw wraz z wyjaśnieniami. Jestem przekonany, że rozwieją kluczowe obawy przed rozpoczęciem współpracy z brokerem ubezpieczeniowym.

Prezes Zarządu
CERTUM Sp. z o.o.

Obawa nr 1: Czy mogę zaufać firmie brokerskiej i przekazywać jej informacje problemach i wyzwaniach mojego przedsiębiorstwa, naszych planach i obawach?

Broker ubezpieczeniowy to zawód regulowany ustawowo, a jednym z najważniejszych obowiązków jest zachowanie w tajemnicy wszelkich informacji uzyskanych od klienta.

Bardzo ważne jest to, że obowiązek ten nie ustaje nawet po zakończeniu współpracy z klientem. Zasadę tajemnicy zawodowej brokerów wzmacnia ustawowa odpowiedzialność prawna w przypadku ujawnienia takich informacji, za którą idzie obowiązek posiadania ubezpieczenia OC z minimalną sumą 1,8 mln Euro.

Dodatkowe bezpieczeństwo klientów wynika z umów zlecenia brokerskiego, które zawierają profesjonalni brokerzy. Dzięki temu klient i broker dokładnie wiedzą jaki jest ich zakres praw i obowiązków, w tym tych związanych z informacjami i dokumentami.

Etycznym wymiarem pracy brokerów ubezpieczeniowych, oprócz Komisji Nadzoru Finansowego, zajmując się także stowarzyszenia: Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych oraz Polska Izba Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych. Organizacje te ustalają standardy dotyczące zasad obsługi klientów oraz poprzez swoje organy mogą dyscyplinować brokerów w przypadku naruszenia etyki zawodowej.

Obawa nr 2: Co jeżeli diagnoza brokerska wykaże, że ubezpieczenia w firmie wymagają gruntownych zmian i licznych poprawek lub co gorsza okaże się, że dotychczasowe polisy są warte tyle ile papier, na którym je wydrukowano?

Taki efekt diagnozy jest rzeczywiście nie do pozazdroszczenia, jednocześnie nawet taka sytuacja może być początkiem zmian, dzięki którym ubezpieczenia firmowe mogą być skutecznym rozwiązaniem. Najważniejsze jest to, że w końcu wiesz na czym stoisz i w jakim zakresie możesz liczyć na odszkodowanie od ubezpieczyciela.

Jeżeli polisy wymagają korekt czy zmian, na początku ustalamy proponowane warunki z ubezpieczycielami, a następnie wspólnie z klientem uzgadniamy, które zmiany są wdrażana od razu, które w późniejszym terminie (np. od następnego okresu ubezpieczenia), a które sobie odpuszczamy.

W skrajnych przypadkach, gdy polisy nie dają żadnej ochrony ubezpieczeniowej podejmujemy negocjacje z ubezpieczycielem w celu ich rozwiązania i zwrotu składek, co dość często kończy się sukcesem.

Obawa nr 3: Czy zlecenie brokerowi szukania ofert ubezpieczenia i niemal całego procesu zawierania ubezpieczeń nie jestem oznaką utraty kontroli i nie świadczy o tym, że sami nie potrafimy sprawnie zarządzać sprawami bezpieczeństwa we własnej firmie?

Outsourcing oznacza delegowanie części operacji poza organizację, ale nie zrzeczenie się prawa do podejmowania decyzji. To przede wszystkim w decyzjach zawiera się to co mamy na myśli mówiąc o kontroli.

Kontrolowanie lub utrata kontroli sprowadzają się zatem do tego, czy możemy podejmować świadome decyzje oparte na możliwie najszerszym obrazie sytuacji oraz wiedzy o konsekwencjach możliwych wyborów.

Korzystanie z usług profesjonalnej firmy brokerskiej zapewni Tobie:

  • pełny przegląd ofert rynkowych bez marketingowych haseł,
  • porównanie istotnych dla Twojej firmy warunków ubezpieczenia,
  • informacje o tym kiedy i na jakich warunkach otrzymasz odszkodowanie zanim podpiszesz polisę,
  • rekomendację wskazującą najbardziej korzystną propozycję dla Twojej firmy.

Gwarancją tego, że broker będzie działał w najlepiej pojętym interesie Twojej firmy jest jego odpowiedzialność ustawowa za złożoną rekomendację oraz wszystkie czynności związane z zawarciem umów ubezpieczenia.

W CERTUM tą gwarancję wzmacniamy w Abonamentowym Serwisie Brokerskim poprzez zrzeczenie się prowizji od ubezpieczycieli, co eliminuje jakiekolwiek wątpliwości co do faworyzowania jakiegokolwiek z ubezpieczycieli z powodu wysokości tej prowizji.

Mając taką wiedzę, to Ty podejmujesz decyzję o tym co i u jakiego ubezpieczyciela ubezpieczysz. Masz więc pełną kontrolę na sytuacją wynikającą z tego, że dokładnie wiesz co ta decyzja oznacza dla Ciebie i Twojej firmy.

Obawa nr 4: Czy ubezpieczenie od brokera nie będzie dużo droższe, tym bardziej skoro ma być lepsze niż to od agenta czy kupione bezpośrednio u ubezpieczyciela? Czy u agenta nie będzie taniej?

Brokerzy najczęściej negocjują warunki ofert w inny sposób oraz z innymi działami ubezpieczyciela, niż ma to miejsce w przypadku agentów. Multiagencje z kolei bazują głównie na gotowych taryfach i kalkulatorach, które mają ograniczone możliwości modyfikacji oferty. Poza tym brokerzy mają szerszą wiedzę o rynku i dostęp do wszystkich ubezpieczycieli.

To wszystko sprawia, że takie samo ubezpieczenie u brokera będzie najczęściej tańsze niż u innych pośredników (z wyjątkiem pojedynczych polis oraz ubezpieczeń dla klientów indywidualnych).

Współpracując z CERTUM w ramach Abonamentowego Serwisu Brokerskiego będziesz miał pewność, że wynegocjujemy najniższe możliwe ceny, korzystając zarówno z wiedzy i doświadczenia, jak i stosując wszystkie uzgodnione z Tobą modyfikacje w warunkach ubezpieczenia, modyfikacje, których nawet nie zaproponują Ci pośrednicy pracujący wyłącznie na prowizji.


Obawa nr 5: Czy dostanę od brokera wszystkie oferty dostępne na rynku i będę miał pełen wybór? Czy nie lepiej iść do multi-agencji?

Multi-agent jest przedstawicielem tylko tych zakładów ubezpieczeń, z którymi ma podpisane umowy agencyjne i może sprzedawać tylko te ubezpieczenia, których te umowy dotyczą. Co więcej, jest ograniczony przez limity kompetencyjne oraz zakres odbytych szkoleń produktowych.

Sprawia to, że multiagencje są bardzo dobrym partnerem w przypadku poszukiwania ofert standardowych i masowych produktów ubezpieczeniowych, takich jak ubezpieczenie domu, samochodu czy NNW.

Jeżeli jednak Twoja firma potrzebuje ubezpieczeń dobranych dokładnie do potrzeb, to wybór polisy z multi-agencji nie będzie najlepszym rozwiązaniem. Nie będziesz mógł liczyć na profesjonalną ocenę ryzyka, indywidualnie przygotowany program ubezpieczeń, ani na rekomendację, za którą ktoś będzie ponosił odpowiedzialność.

Broker nie tylko może, ale nawet musi oprzeć swoją rekomendację o taką liczbę ofert, która jest w danym przypadku odpowiednia. Co to oznacza dla Ciebie? Dostaniesz porównanie najlepszych ofert na rynku wybranych spośród wszystkich dostępnych propozycji. Brokerzy na tyle często współpracują z ubezpieczycielami, że mają sprawdzoną i aktualną wiedzę na temat tego, którzy ubezpieczyciele dla jakiego klienta mogą mieć konkurencyjne oferty.

Aby zapewnić pełen przegląd rynku w CERTUM mamy zasadę odpytywania o oferty wszystkich ubezpieczycieli, którzy oferują danego rodzaju ubezpieczenia, tak aby nie pominąć żadnej zmiany rynkowej oraz szansy na uzyskanie atrakcyjnej oferty.

Gwarancją dla klienta, na to że broker należycie wywiązuje się z tego obowiązku jest jego ustawowa odpowiedzialność zarówno za zebranie odpowiedniej ilości ofert, jak i sposób ich porównania oraz udzielenie rekomendacji.



Wysyłając tą wiadomość wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez CERTUM Sp. z o.o. z siedzibą w Toruniu, jednocześnie mam prawo wglądu do moich danych, żądania ich poprawienia oraz usunięcia. Dane są przetwarzanie zgodnie z Polityką Prywatności.