Kiedy możesz potrzebować gwarancji wadialnej?
Jeśli Twoja firma startuje w przetargach to pewnie nie raz stałeś przed trudnym wyborem, gdzie złożyć ofertę i wpłacić wadium. Chciałbyś składać ich więcej, ale nie możesz blokować gotówki. Tym bardziej, że już nie jeden przetarg, w którym brałeś udział, trwał zacznie dłużej niż planowane 30 czy 60 dni.
Wiesz dobrze, że startując częściej, zwiększasz szansę na kolejne zlecenia. Masz też świadomość, że nie możesz zadłużać firmy w nieskończoność.
Rozwiązaniem Twoich problemów mogą być ubezpieczeniowe gwarancje przetargowe (wadialne). Składasz je zamiast wpłacać gotówkę. Obecnie możesz to zrobić nawet mailem, ponieważ wieczność gwarantów wystawia je z podpisem elektronicznym.
Gwarancja ubezpieczeniowa czy bankowa?
Gwarancje ubezpieczeniowe mają tą kluczową zaletę w porównaniu do gwarancji bankowych, że nie zmniejszają zdolności kredytowej firmy, a dodatkowo nie trzeba ich najczęściej zabezpieczać hipoteka czy zastawem. Więcej o zaletach gwarancji ubezpieczeniowych możesz przeczytać w tym artykule.
Gwarancje wadialne są przy tym łatwe do uzyskania. Nawet jeśli startujesz w konsorcjum, to wciąż możesz dostać gwarancję. Jeżeli zamawiający rozpisze przetarg w oparciu o własny regulamin (a nie PZP), to także nie będzie przeszkodą i zamiast gotówki złożysz gwarancję wadialną.
Kiedy wnioskować o gwarancję wadialną?
Oczywiście nie warto zwlekać do samego końca z załatwieniem wadium, ale nawet gdy zostanie ci tylko kilka dni, to i tak wystarczy czasu na to, żeby dostać gwarancję (o ile masz już limit). Tego rodzaju gwarancje ubezpieczyciele traktują bowiem priorytetowo i najczęściej wystawiają je w ciągu 1-2 dni roboczych.
Ile kosztuje gwarancja wadialna?
Jeżeli dotychczas czułeś się nieswojo przelewając 5, 10 czy 100 tysięcy złotych na konto zamawiającego, to być może zaskoczy cię informacja, że wadium na 50 000 zł kosztuje jedynie od 250 do 600 zł (na 30 dni).
Formalności
Jeżeli Twoja firma ma już limit u ubezpieczyciela, to do uzyskania gwarancji wadialnej będziesz potrzebował tylko wniosku (uproszczonego) oraz specyfikacji lub ogłoszenia o przetargu (wraz ze zmianami, jeżeli takie miały miejsce). Potem zostaje tylko zaakceptować projekt gwarancji i opłacić składkę, a po kilkunastu minutach możesz już otrzymać mail z gwarancją.
W przypadku, gdy postępowanie będzie się przedłużać, formalności także nie ma zbyt wiele – wystarczy wniosek i załączone pismo od zamawiającego. Na tej podstawie ubezpieczyciela wystawi aneks do gwarancji, który otrzymasz po opłaceniu składki.
Gwarancja wadialna od brokera
Jak widzisz gwarancje wadialne maja sporo zalet, a co do formalności, to może być ich jeszcze mniej, jeśli skorzystasz z pomocy dobrego brokera ubezpieczeniowego.
Nie będziesz musiał szukać, negocjować i monitorować limitów, a wnioski będziesz tylko podpisywał. Ponadto, już na tym etapie dowiesz się jakich ubezpieczeń i gwarancji będziesz potrzebował w przypadku wygranej i ile będą kosztować.
Jeżeli Twoja firma nie ma jeszcze limitu na gwarancje ubezpieczeniowe, to warto zabrać się do tego zanim będziesz potrzebować wadium na przetarg. Dlaczego warto posiadać limit, a nawet kilka możesz przeczytać w tym artykule.
Rafał Krywalski
Broker ubezpieczeniowy
Specjalista ds. gwarancji i ubezpieczeń budowlanych
E-mail: r.krywalski@certumbroker.pl