Profesjonalna Ochrona Ubezpieczenia Twojego Biznesu – Pewność w ubezpieczeniach

Kiedy grozi kara za brak OC?

Kiedy grozi kara za brak OC?

Przepisy dotyczące ubezpieczenia obowiązkowego OC posiadacza pojazdów są z nami już dłuższy czas i większość kierowców oraz posiadaczy pojazdów zna podstawowe zasady dotyczące tego ubezpieczenia, w tym najważniejszą dotyczącą obowiązku wznawiania polisy na kolejny rok, tak długo jak pojazd jest w naszym posiadaniu i jest zarejestrowany.

UFG najczęściej karze posiadaczy pojazdów za nie zawarcie kolejnej umowy ubezpieczenia w przypadku gdy:

  • pojazd jest nieużytkowany z powodu złego stanu technicznego
  • cena polisy jest nie do zaakceptowania i jest wielokrotnie wyższa od kary

Powyższe dwa przypadku są najczęściej wynikiem celowego działania posiadaczy pojazdów, którzy mają nadzieję, że UFG nie dopatrzy się braku polisy OC. Ostatnie lata pokazują jednak, że wykrywalność braku OC jest wysoka, co potwierdza ilość wezwań wysyłanych przez UFG:

[bchart id=”549″]

oraz łączna kwota nałożonych kar za brak ważnego ubezpieczenia OC posiadacza pojazdów:

[bchart id=”548″]

Systematycznie rośnie także udział Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w wykrywanych przypadkach braku ubezpieczenia OC:

[bchart id=”544″ height=”300″]

Warto jednak wskazać na trzy inne przypadki przy których posiadacze pojazdów w mniej świadomy sposób narażają się na dodatkowy wydatek w postaci opłaty karnej. Wszystkie są związane z przyjemnymi okolicznościami zakupu samochodów (lub innych pojazdów) i dość często dotyczą one przedsiębiorców.

Brak ubezpieczenia OC dla nowego pojazdu

Po pierwsze, kupno fabrycznie nowego samochodu potrafi na tyle zaprzątnąć uwagę nawet osób, które nie kupują pierwszego auta w salonie, że z taką trudnością wynegocjowany dodatkowy rabat trzeba później wydać na zapłatę kary do UFG.

Może się tak zdarzyć, gdy damy się namówić sprzedawcy na to, żeby odebrać samochód kilka-kilkanaście dni po jego rejestracji, a przy tym zapomnimy o tym, żeby ubezpieczyć je już w dniu rejestracji. Wystarczy jeden dzień różnicy, a nasze nowe auto jest już droższe o 1 700 do 2 550 zł, a jeżeli będzie to już 3 dni, to kara wyniesie od 4 240 zł do 6 360 zł. Niestety dealer może, ale nie musi nas poinformować o konieczności ubezpieczenia pojazdu od dnia jego rejestracji, szczególnie wtedy, gdy nie skorzystamy z oferowanego przez niego ubezpieczenia.

Brak ubezpieczenia po wykupie z leasingu

Po drugie, problem może pojawić się przy wykupie samochodu z leasingu. Praktyka firm leasingowych nie jest jednolita odnośnie daty wykupu i zdarza się, że faktura za wykup pojazdu jest z datą przed końcem obowiązywania ostatniej polisy zawartej na leasing. Przykładowo umowa leasingu była zawarta na 36 miesięcy od 1.04.2019, a więc do 30.03.2024, polisa OC (razem z AC i innymi ubezpieczeniami) była zawarta także do 30.03.2024 r., ale fakturę za wykup pojazdu wystawiono z datą np. 28.03.2024 r.

Dodatkowo bywa często tak, że tą fakturę przedsiębiorca otrzymuje po 7-10 dniach, a więc już w kwietniu 2024 r. i dopiero wtedy zabiera się do tematu ubezpieczenia. Udając się do agenta dowiaduje się niestety, że poprzednie ubezpieczenie wygasło bez wznowienia, gdyż 28.03.2024 r. zmienił się właściciel pojazdu, a w takim przypadku polisa OC nie wznawia się automatycznie. Oznacza to, że ma przerwę w ubezpieczeniu OC i prędzej czy później UFG upomni się o zapłatę kary.

Brak ubezpieczenia po zakupie pojazdu używanego

Trzeci przypadek ma miejsce najczęściej przy zakupie używanego pojazdu z komisu. Komisy mają możliwość zawierania krótkoterminowego ubezpieczenia OC dla sprzedawanych pojazdów (na 30 dni) i kupujący taką właśnie polisę otrzymuje przy zakupie samochodu. Dość często zapomina jednak o tym, żeby zawrzeć nowe ubezpieczenie OC przed końcem obowiązywania polisy komisowej, która w chwili zakupu może być ważna jedynie przez kilka dni. Tego typu ubezpieczenie także nie odnawia się automatycznie i dlatego należy samodzielnie zawrzeć nowe.

Skontaktuj się z nami

Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.