Kiedy kontenerowiec „Ever Given” zablokował Kanał Sueski, zrealizował się jeden z tych scenariuszy, który określany bywa mianem „czarnego łabędzia”. To często jest to ryzyko, które bywa pomijane przy konstruowaniu ubezpieczeń i zabezpieczeń, jako pomijalne, takie które nie może się wydarzyć.

A jednak…

Wydarzyło się i kilkudniowa walka o odblokowanie kanału zakończyła się wprawdzie sukcesem, ale konsekwencje tego zdarzenia będą dużo poważniejsze niż sam korek statków na niespotykaną dotąd skalę. Opóźnienia w dostawach z pewnością wygenerują koszty i straty, zarówno dla towarów przewożonych na „Ever Given”, jak i na innych zablokowanych statkach.

Kwoty te wylądują na armatorze felernego kontenerowca w postaci roszczeń odszkodowawczych i regresowych, a ich skalę trudno dziś nawet oszacować.

Dziś stało się też to, czego w zasadzie należało się spodziewać. Jak podaje m.in. portal GCaptain.com – japoński właściciel statku Ever Given, Shoe Kisen, ogłosił właśnie awarię wspólną.

Co to oznacza dla właścicieli towarów na tym statku?

Jeżeli chcą odebrać towar w porcie przeznaczenia, muszą… zapłacić!

Tak, to nie żart z okazji wczorajszego święta. Prawo morskie w takim przypadku przewiduje partycypację właścicieli towarów w kosztach ratowania statku i ładunku.

Ile trzeba dopłacić?

Ponad połowę wartości ładunku! Dokładnie 54%, na co składa si∂ 11,5% depozytu za awarię wspólną oraz 42,5% opłaty od wartości towaru. Dla wielu właścicieli towarów, które płyną na Ever Given, może to być nieopłacalne.

Czy ubezpieczenie cargo może pomóc?

Jeżeli Twój towar jest na Ever Given, to polisa ubezpieczenia mienia w transporcie międzynarodowym morskim, o ile została poprawnie zawarta, może nie tylko pomóc, ale uratować Twoją firmę przed poważnymi kłopotami finansowymi.

Ubezpieczenie cargo zawarte w zakresie Instytutowych Klauzul Ładunkowych A lub C zawiera bowiem w swoim zakresie koszty awarii wspólnej.

Ubezpieczyciel zatem w przypadku ogłoszenia awarii wspólnej wypłaca odszkodowanie na pokrycie partycypacji w kosztach tej awarii (pomniejszone o wysokość franszyz/udziału własnego).

Czy wypłata z polisy wystarczy?

To zależy…

Po pierwsze, zależy od tego czy zakres terytorialny polisy obejmuje wody, na których doszło do zdarzenia.

Po drugie, zależy od tego czy towary przewożone na statku znajdują się w katalogu ubezpieczonego mienia, a nie zawsze tak niestety jest.

Po trzecie, zależy od tego czy suma ubezpieczenia określona dla pojedynczego środka transportu nie jest zbyt niska, co bywa niestety dość częstym błędem przy transporcie morskim.

Nie chcesz mieć takich wątpliwości? Przygotuj ubezpieczenie z profesjonalistami – zamów konsultację brokerską i sprawdź czy Twoja polisa zadziałałaby w przypadku Ever Given: