Od 6 listopada 2024 na wszystkich właścicieli pojazdów mechanicznych których konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyjątkiem ciągników rolniczych nałożony został obowiązek ubezpieczenia tych pojazdów w zakresie obowiązkowego OC komunikacyjnego.
Obowiązek ten wynika z wprowadzonej ustawą doprecyzowanej definicji „ruchu pojazdu” oraz „wprowadzenia pojazdu do ruchu”.
„ruch pojazdu” – każde użycie pojazdu mechanicznego, które w czasie zdarzenia jest zgodne z funkcją tego pojazdu jako środka transportu, niezależnie od jego cech i terenu, na którym jest używany, oraz niezależnie od tego czy jest on unieruchomiony, czy też znajduje się w ruchu,
„wprowadzenie pojazdu do ruchu” – każde użycie pojazdu mechanicznego zgodnie z funkcją tego pojazdu jako środka transportu, niezależnie od jego cech i terenu, na którym jest używany, oraz niezależnie od tego czy jest on unieruchomiony, czy też znajduje się w ruchu
Jakie były dotychczasowe wymogi ubezpieczeniowe dla pojazdów wolnobieżnych?
Dotychczas obowiązkowi ubezpieczenia pojazdów wolnobieżnych podlegał każdy pojazd, który uczestniczył w ruchu drogowym na drogach. Pozostałe tego typu pojazdy które, poruszały się po magazynie czy hali produkcyjnej objęte były ochroną w ramach dobrowolnego ubezpieczenia OC działalności. Zmiana która się teraz pojawiła spowodowała wyłączenie ochrony i odpowiedzialności za szkody z udziałem pojazdów ubezpieczonych w zakresie polisy OC działalności. Wynika to z zapisów ogólnych warunków ubezpieczenia w których wyłączone są szkody za przedmioty podlegające obowiązkowemu ubezpieczeniu.
Nie ma wątpliwości, że należy spodziewać się takiego scenariusza, w którym ubezpieczyciele powołując się na te zmiany, przy niemal każdej szkodzie z udziałem pojazdu mechanicznego, będą wydawać decyzje o odmowie odszkodowania z ubezpieczenia OC firmy.

Każdy pojazd wolnobieżny z polisą OC
Zgodnie z nowelizacją Ustawy o Ubezpieczenia Obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, dostosowując Polskie przepisy do najnowszych wymogów Unijnych każdy pojazd, który jest wprowadzony do ruchu zgodnie z definicją, niezależnie od jego cech i miejsca użytkowania musi posiadać obowiązkowe OC wraz z tą zmianą została również zwiększona suma gwarancyjna dla szkód z OC sprawcy .
Co oznacza to dla właścicieli pojazdów?
Obowiązek ubezpieczenia pojazdów mechanicznych będzie dotyczył teraz wszystkich pojazdów wolnobieżnych niezależnie od tego czy znajduje się on w ruchu, czy nie, a które do tej pory nie podlegały takiemu obowiązkowi ponieważ poruszały się po halach produkcyjnych, magazynach czy placach budowy.
Jak zabezpieczyć się przed karami?
W związku z nową zmianą należy przygotować wykaz pojazdów, sprawdzić czy wszystkie pojazdy mają aktualne przeglądy i obowiązkowo należy zgłosić pojazdy do ubezpieczenia przed rozpoczęciem ich użytkowania.
Ważnym elementem jest również przeszkolenie pracowników w zakresie nowych zmian oraz należałoby wprowadzić procedury postępowania w razie wypadku, a przede wszystkim zweryfikować uprawnienia pracowników, gdyż ich brak przy szkodzie może być podstawą odmowy lub regresu.
W roku 2024 wysokość kar za brak OC wynosi:
Ilość dni bez ubezpieczenia | Wysokość kary |
---|---|
od 1 do 3 dni | 290 zł |
od 4 do 14 dni | 720 zł |
powyżej 14 dni | 1 430 zł |
Co zyskuje ubezpieczony po zmianie ?
Wzrost sumy gwarancyjnej w OC obowiązkowym znacząco zwiększa ochronę zarówno dla ubezpieczonego jaki i poszkodowanego, a doprecyzowanie definicji ruchu oznacza lepszą ochronę. Co w praktyce oznacza, że ubezpieczony posiada pełną ochronę przed ponoszeniem kosztów związanych z usuwaniem szkód, które zostały wyrządzone z winy pracownika ubezpieczonym pojazdem zarówno w przypadku uszkodzenia mienia
np. w trakcie załadunku i rozładunku jak i szkód na osobie np. na halach produkcyjnych czy na parkingach.
Wyższe sumy gwarancyjne
Przy okazji tej nowelizacji ustawodawca nieznacznie zwiększył sumy gwarancyjne wynosi odpowiednio:
6 021 600 zł w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych – w przypadku szkód na mieniu.
29 876 400 zł w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych – w przypadku szkód na osobie.

Marzena Gorzycka-Szuba
Broker ubezpieczeniowy
Specjalista ds. ubezpieczeń flotowych, transportowych i grupowych
E-mail: m.gorzycka@certumbroker.pl
